Acoustic Tube Mounts (ATM)

De Acoustic Tube Mounts ook wel ATM genoemd worden gebruikt voor het isoleren van constructiegeluid en trillingen in leidingen. Trillingen en constructiegeluid van werktuigen planten zich voort in de afgaande leidingen van werktuigen (diesels, pompen etc.) ondanks dat er rubber balgen of slangen worden toegepast. De overdracht vindt plaats door de vloeistof in de leiding en door de wand van de balg of slang. Leidingen kunnen de effectiviteit van een goede verende opstelling sterk verminderen of volledig teniet doen. Rubber balgen en slangen werken vaak niet goed, omdat de leiding aan weerskanten van de balg of slang onvoldoende stijf is (in alle richtingen). Dit kan opgelost worden door stijve fundaties te maken, echter dit is erg duur. ATM’s worden met name toegepast voor hydraulicaleidingen, leidingen waarin cavitatie op kan treden en leidingen die hoge trillingsniveaus hebben door drukpulsaties in de leiding

 

Waarom Sebert Acoustic Tube Mounts

De winst die bereikt kan worden in luchtgeluidsniveaus (in de accommodatie van een schip) is laagfrequent (rond ca 100Hz) 10dB en hoger frequent (rond 500Hz) 25-40dB en zelfs meer, maar dit is afhankelijk van de constructie. De ATM’s kunnen in verschillende vormen worden geleverd. Standaard is vierkant maar kan ook in standaard pijpbeugels (rond) met een wat grotere diameter dan voor de leiding normaal zou worden toegepast. In overleg zijn ook andere uitvoeringen mogelijk.

Aantallen hangen af van de leidingloop en de positie van de leiding t.o.v. de scheepsconstructie. Sebert adviseert daarbij over de beste lay-out (plaats van de ATM’s) en de bevestiging aan de scheepsconstructie. ATM’s kunnen ook gebruikt worden op de werktuigen zelf, waardoor de trillingen in  het schip nog verder verminderd kunnen worden.

 

Specifieke eigenschappen

  • Een paar modellen omvatten een breed scala van pijp maten.
  • Optimale demping van structuur overgedragen geluid en trillingen.
  • Bewezen ontwerp.
  • Geen extra montage onderdelen nodig.
  • Product voldoet aan alle bekende schokeisen.
  • Minimale installatie procedures.
  • Materialen zijn niet-magnetisch.
  • Olie, vet, en oplosmiddel bestendig polymeer.
  • Bestand tegen hoge temperaturen.
  • De bovengenoemde voordelen besparen de kosten voor onderdelen en logistiek. 


Op basis van constructiegeluidsmetingen aan een werktuig, is een geluidsprognose gemaakt voor slaapruimten aan boord direct boven een hulpmachinekamer.

In de grafiek is de bovenste lijn het constructiegeluidsniveau van eerder metingen. De lijn daar onder is het door Sebert bereikte constructiegeluidsniveau door toepassing van ATM’s (10-20 dB lager). De op een na onderste lijn is het berekende luchtgeluidsniveau (totaal 62 dBA 20μPa) en de onderste lijn het bereikte luchtgeluidsniveau (45-48 dBA).

Dit is een winst van ca. 16 dB!!! Eenvoudig gezegd het is 5x stiller.