Triltesten (Random & Sinus wave)
Trillingen treden altijd op tijdens het vervoer van een (verpakt) product, vanuit de omgeving (apparatuur aan boord van een vliegtuig, schip of trein, door wind en dergelijke) of door het apparaat zelf, zoals bij motoren. Het actuele trillingsniveau kan soms laag zijn, maar door opslingering ten gevolge van resonantie in het apparaat kan het trillingsniveau sterk toenemen. De opslingering kan oplopen tot tien of twintig keer het oorspronkelijke trillingsniveau. Het verpakte product of apparaat kan op verschillende frequenties, eventueel geconditioneerd voor temperatuur en luchtvochtigheid, worden getrild om te controleren of het voldoet aan de gestelde eisen (zoals ASTM, ISTA, ISO, IEC MIL STD) of normen van classificatiemaatschappijen (zoals Lloyds, DNV, GL e.d.).
Triltesten
Er zijn vele soorten triltesten, zoals: sinus, random, sinus-on-random en meer. Trillingsniveaus en bijbehorende frequenties zijn per eis verschillend.
Een sinus sweep test is een sinustest in een bepaald frequentiegebied, met een gegeven amplitude en snelheid. Hierbij kunt u denken aan een piano die trapsgewijs van links (lage tonen = lage frequentie) naar rechts (hoge tonen = hoge frequentie) wordt aangeslagen. Met deze sweeptest worden resonantiefrequenties van een product en/of verpakking bepaald. Hierna wordt het product aan een duurtest (dwell test) bij die frequenties onderworpen. Resonanties leiden in de praktijk vaak als eerste tot schade, deze veroorzaken namelijk schuurschades (scuffing) en materiaalmoeheid.
Een sinus dwell test is een test met een vaste frequentie en amplitude. Deze wordt gebruikt voor het testen van verpakkingen van onder andere gevaarlijke stoffen (DOT-test). Maar het is ook een typische test voor producten die in de maritieme sector worden toegepast. In de IEC 60945 wordt een scheepsvaartstest omschreven voor twee uur op 30 Hz met 0,7 g waarbij het product functioneel moet worden beproefd.
Een random triltest wordt veelal gebruikt voor transportsimulaties volgens ASTM, ISTA, IEC, NEN, IEC, ISO of veldmetingen. Deze proeven simuleren het trilgedrag van een vrachtwagen, trein, vliegtuig en dergelijke. Hier wordt een breed frequentiespectrum met wisselend trillingsniveau gelijktijdig aangestoten. Maar ook producten die in treinen komen moeten voldoen aan de random trileisen van de IEC 61373. Evenals producten die in voertuigen worden gemonteerd, zoals omschreven in de SAE J1455 en MIL STD 810. Dit zijn maar enkele voorbeelden, want random triltesten kunnen voor elke trilsimulatie worden gebruikt.
Hydraulische triltafel
Met onze twee hydraulische triltafels van Lansmont kunnen we diverse soorten triltesten conform een norm uitvoeren. Met deze triltafels is het ook mogelijk om een real-time trilprofiel af te spelen en te combineren met een extreem klimaat en/of onderdruk. Bijvoorbeeld:
- Trilsimulatietest voor vrachtwagens gecombineerd met +40 graden Celsius en 90% luchtvochtigheid.
- Trilsimulatietest voor vliegtuigen gecombineerd met een onderdruk van 250 mbar en een temperatuur van -40 graden Celsius.
Maximale versnelling: 10 g
Testrichting: verticaal
Afmeting tafelblad: 1.500 x 1.500 mm
Frequentierange: 0,1 Hz - 300 Hz
Verplaatsing: 60 mm (piek-piek)
Temperatuurrange: -40 tot 70 graden Celcius
Klimaatrange: 5 tot 40 graden Celsius en 98% luchtvochtigheid
Onderdruk: Trilprofielen: Sinus dwell, Sinus sweep en Random
Elektrische triltafel
Specificaties:
Maximale versnelling: 112 g continue
Testrichting: verticaal en horizontaal
Afmeting tafelblad: 1.200 x 1.200 mm
Frequentierange: 1 Hz - 3.000 Hz
Verplaatsing: 60 mm (piek-piek)
Trilprofielen: Sinus dwell, Sinus sweep, Random, Random-on-Sine, Sine-on-Random en Random-on-Sine-on-Random.