Belangrijke wijziging in de ASTM transport simulatie test norm
16-01-2017Aangezien er altijd een overgangsfase tussen de versies zit, zullen wij vanaf 2017 overgaan naar de nieuwste versie van de ASTM D 4169.
Maar wat betekend deze verandering voor u?
In de oude versie van de tril profielen kon u kiezen tussen 3 simulatie niveaus, als ongeschreven regel geldt als je drie uur test, het volgende simuleerde:
- Level III, West Europa á 1000km
- Level II, Oost Europa á 2300km
-Level I, Wereldwijd á 5400km
In de nieuwe versie van de norm zijn de vrachtwagen profielen aangepast. Opvallend is dat vooral gericht wordt op een blad geveerde vrachtwagen. Dit zal een heel ander gedrag geven, dan wat we gewend zijn in Europa, waar voornamelijk lucht geveerde vrachtwagens rijden. Hieronder vindt u een meting die tijdens de European Packaging Symposium (okt 2011) is gepresenteerd. Deze metingen lijken erg op het profiel van de nieuwe ASTM norm.
In de nieuwe ASTM versie wordt een advies gegeven om op elk niveau met een bepaalde testtijd de test uit te voeren, zie hieronder voor een voorbeeld volgorde (met daarbij berekende theoretische tijd door ons):
- 40 minuten op low level (265 km)
- 15 minuten op medium level (210 km)
- 5 minuten op high level (50 km)
Totaal zal de test een kleine 1600km simuleren als er gekozen wordt voor 3 cyclussen. Dit is beduidend minder dan wat de meeste klanten kiezen, namelijk 2300km (level II voor 3 uur).
Wat is ons advies?
Wij van Sebert Trillingstechniek zijn van mening dat deze verandering een positief effect heeft op het vrachtwagen simulaties programma waarbij gebruik wordt gemaakt van blad geveerde vrachtwagens. Echter wanneer er alleen een lucht geveerde vrachtwagen wordt gebruikt, dan is er een mogelijkheid op over- testen. U zou dan kunnen kiezen voor een lucht geveerd programma, zoals in de ASTM D 4728 staat omschreven. Zie hieronder voor de profielen:
Betreft de tijdsduur van simuleren zie de tabel hieronder:
Norm | Test tijd | Simuleert |
ASTM D 4169-14 level II | 3 uur | 2300 km |
ASTM D 4169-16 (3* cyclus) | 3 uur | 1600 km |
ASTM D 4728 Air Ride Truck | 3 uur | 1000 km |
Deze gegevens zijn indicatief en er kunnen geen rechten aan worden ontleent
Door deze verandering wordt het nog belangrijker om de LCA (Life Cycle Analyse) van het vervoer van uw product te bepalen. Hierbij kunt u dus kiezen voor de oude profielen (ASTM D 4169 versie 2014), die zich al bijna 15 jaar sinds onze oprichting hebben bewezen.
Maar ook kunt u gaan voor de nieuwe veranderingen waarbij u zich moet afvragen hoe reëel het kan zijn dat uw product met een blad geveerde vrachtwagen wordt vervoerd of alleen met een lucht geveerde vrachtwagen.
Hopelijk is onze uitleg voldoende duidelijk geweest. Heeft u alsnog een schokkende vraag of een (t)rillende opmerking naar aanleiding van deze mededeling dan staat het team van Sebert Trillingstechniek voor u klaar om u verder te helpen.