Transportmeting Amsterdam - Los Angeles
18-01-2018Op 11 en 12 januari 2018 vervoerde Marc Bongaarts van het Stedelijk Museum Amsterdam (SMA) een schilderij van Jasper Johns naar museum The Broad in Los Angeles in een speciale afgeveerde kist.
Ons Sebert is gevraagd om dit transport te monitoren met een Lansmont SAVER 9x30, een datalogger uitgerust met GPS die de schokken, trillingen, temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk registreert tijdens de reis. De datalogger heeft een 3D interne versnellingsopnemer (Ch1-3), welke op de bodem van de kist is gemonteerd en 2x 3D externe opnemers (Ch4-9), welke de afgeveerde binnenkist meet waar het uiteindelijke kunstwerk in verpakt is.
Het kunstwerk werd per vrachtwagen vanuit het depot van SMA het Stedelijk naar Schiphol vervoerd. Op Schiphol aangekomen werd de kist samen met een aantal andere kisten op een vliegtuigpallet vastgezet (type PMC) en klaargemaakt voor het vervoer. De vliegtuigpallet werd op een speciale transportkar (trolley) gezet en via de buitenzijde op het vliegveld vervoerd naar het vliegtuig. Tijdens dit vervoer (op de Rinse Hofstraweg -Zuid) werden er 8 schokken geregistreerd tussen de 4 en 7g. Deze ongewenste schokken werden waarschijnlijk veroorzaakt door stelconplaten in combinatie met het stug afgeveerde transportkar.
Aangekomen bij de Boeing 747-400 werd de kist ingeladen en op positie XR geplaatst (achterin het vliegtuig) en vertrok het vliegtuig naar Los Angeles. Tijdens de Take off werd er trillingen gemeten, waarbij de eigen frequentie tussen de 6 en 7 Hz lagen (0,0013g2/Hz). Gedurende vlucht werden er lage tril niveaus geregistreerd, de grootste trilbeweging lag tussen de 13 en 18Hz. Opvallend tijdens deze vlucht was dat de luchtdruk van 1.021mbar naar 807mbar toe zakte. De temperatuur zakte van 20 graden naar 16 graden toe.
Bij de landing in Los Angeles werden geen zware schokken en trillingen geregistreerd.
Tijdens het vervoer vanuit het vliegtuig naar de logistieke hal werden er 10 schokken gemeten die tussen de 4 en 6g lagen. Waarschijnlijk werd dit wederom veroorzaakt door stelconplaten in combinatie met het stug afgeveerde transportkar.
Bij het verlaten van het vliegveld werd het kunstwerk vervoerd in een wel hele speciale afgeveerde vrachtwagen. Deze had namelijk een enkele achteras die lucht geveerd was en een blad geveerde vooras. Door deze combinatie werd de chauffeur waarschijnlijk goed door elkaar geschud, maar de transportkist werd door de luchtvering netjes gedempt, want de hoogste primaire frequentie was bij 2Hz (0,0018 g2/Hz) en de secondaire pas tussen de 14 en 25Hz (0,00008g2/Hz). Dit zijn dus zeer lage waardes.
Aangekomen in The Broad werd het kunstwerk uitgepakt en deze was ondanks door de lange reis gelukking onbeschadigd aangekomen.
Wij bedanken Marc Bongaarts van het Stedelijk Museum Amsterdam dat wij deze gegevens mogen gebruiken en in een powerpoint presentatie mogen presenteren op onze website. Door deze waardevolle informatie te delen kunnen wij onze klanten nog beter van dienst zijn, zodat de theoretische (ASTM en ISTA) test programma's een praktische insteek krijgen.
Wilt u uw transport ook monitoren en weten welke versnellingen op uw product vrijkomt, neem dan contact met ons op. Wij hebben diverse typen dataloggers die wij verhuren.
Bron: Transportmeting Amsterdam - Los Angeles