Belangrijke wijziging in de ASTM D 4169-22

07-12-2000

Belangrijke wijziging in de ASTM D 4169 transport simulatie test norm

In de nieuwste ASTM D 4169 norm heeft er een ingrijpende wijziging plaats gevonden, de tril profielen van het vliegtuig is aangepast.  Aangezien er altijd een overgangsfase tussen de versies zit, zullen wij vanaf 1 mei 2022 overgaan naar de nieuwste versie van de ASTM D 4169.


Maar wat betekend deze verandering voor u?

In de oude versie van de tril profielen kon u kiezen tussen 3 simulatie niveaus, als ongeschreven regel geldt het volgende:  
- Level III, West Europa (0,74 g rms)
- Level II, Oost Europa (1,05 g rms)
-Level I, Wereldwijd  (1,49 g rms) 

In de nieuwe versie van de norm zijn de vliegtuig profielen drastisch aangepast. Opvallend is dat vooral gericht wordt het laag frequente levels, tot 200Hz er getrild wordt (ipv tot 300Hz) en dat er een cycle tussen levels is opgebouwd. Dit zal een heel ander gedrag geven, dan wat we gewend zijn  tot op heden. Wij adviseerde u al dat de vliegtuig levels uit de voorgaande versies zeer extreem waren en daarom gaven wij het advies om voor het laagste niveau te kiezen namelijk Assurance level III. En gelukkig heft de ASTM werkgroep hier ook iets mee gedaan.

In de nieuwe ASTM versie wordt een advies gegeven om op elk niveau met een bepaalde testtijd de test uit te voeren, zie hieronder voor een voorbeeld volgorde:
- 27 minuten op low level (0,29 g rms)
- 10 minuten op medium level (0,22 g rms)
- 3 minuten op high level (0,16 g rms)
En wordt geadviseerd om dit in 3 cyclussen uit te voren, u komt dan uit op een test tijd van 120 minuten.

Wat is ons advies?

Wij van Sebert Trillingstechniek zijn van mening dat deze verandering een positief effect heeft op de vliegtuig simulaties programma’s. Door deze verandering wordt het nog belangrijker om de LCA (Life Cycle Analyse) van het vervoer van uw product te bepalen.

Gaat u met een heel klein transport vliegtuigje uw product vervoeren, dan kunt u dus kiezen voor de oude profielen (ASTM D 4169 versie 2016), die zich al meer dan 20 jaar sinds onze oprichting hebben bewezen.  Maar vervoerd u met een “standaard” cargo vliegtuig dan adviseren wij u om direct over te gaan naar de ASTM D 4169-22. Want deze komt veel meer overeen van wat wij in de praktijk hebben gemeten.     

Hopelijk is onze uitleg voldoende duidelijk geweest. Heeft u alsnog een schokkende vraag of een (t)rillende opmerking naar aanleiding van deze mededeling dan staat het team van Sebert Trillingstechniek voor u klaar om u verder te helpen.


Terug naar het overzicht