Schokkende waardes gemeten met het inladen van een vliegtuigtas

16-01-2018

Voor mijn reis naar Apt nam ik mijn reistas mee. Omdat ik het niet kon laten deed ik een GPS systeem er in en een Lansmont Saver die de schokken en trillingen logt tijdens mijn reis. Nadat ik bij Schiphol was aangekomen leverde ik mijn reistas in bij de incheck ballie.

Twee minuten nadat mijn tas had afgeven, werd er een mega schok geregisteerd van meer dan 32g die meer dan 27 miliseconde duurde. Aan de snelheid te zien moest mijn tas van bijna een meter zijn gevallen. Een half uur later was het weer raak een schok van 26g werd er gemeten, echter wel met een korte tijdsduur van 4ms. Ook leek wel of mijn tas op een triltafel terecht was gekomen, want rms levels van 0,6g (kunnen dus constante versnellingspieken zijn van 1,8 en 3g) werd er gemeten. 

Gedurende het opstijgen, het vliegen en het landen werden er geen schokkende ontdekkingen gedaan. Al deze versnellingswaarden waren zeer laag. 

Op de terug reis werd mijn reistas nog extremer behandeld. Ik zag een medewerker van de luchthaven met enige agressie mijn reistas op een kar smijten. Er werden schokken van  53g met een tijdsduur van 7ms gemeten. 

Samengevat:
De handeling van een koffer is extremer dan verwacht.
53g piek versnelling is er gemeten met een nominale tijdsduur van 7ms. In totaal is zijn er 13 heftige impacts geweest (versnelling 20g - 53g)

De trillingen van een koffer is veel lager dan verwacht in een vliegtuig De maximale waarde (gemiddeld 0,07 g rms/upper enveloppe is 0,58 g rms) In de ASTM norm is de minimale waarde 0,74 g rms. De tril niveaus van voertuigen zijn vele malen hoger dan een vliegtuig profiel

Dit nieuwsstukje is geschreven door Michel Magendans.  


Terug naar het overzicht